2014-03-02

Rulltårta Drömtårta glutenfri

Glutenfri Drömtårta o Glutenfri rulltårta med jordgubbssylt, har det blivit bakat idag. Vi har strykande åtgång av glutenfritt fika här hemma så det var dags att fylla på.


Ett jättebra recept som aldrig misslyckas, kommer här:

Glutenfri Drömtårta

3 ägg
1,5 dl strösocker
5 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning
100 gram smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Sätt ugnen på 250 grader.
Vispa ägg o socker tills det blir vitt o poröst.
Tillsätt potatismjöl, kakao, vaniljsocker o bakpulver.
Blanda till jämn smet.
Häll upp i bakplåtspappersklädd långpanna ca 30x40 cm.
Grädda i ca 5 min mitt i ugnen.
(Jag brukar ta ett bakplåtspapper och göra en "form" genom att vika upp kanterna ca 1,5 cm runt om. Då tycker jag att det är lättare att hantera det hela efteråt o det blir en jämnare rulltårta. Min mamma gjorde alltid så...)

Stjälp upp kakan på sockrat bakpapper. Dra försiktigt bort bakplåts-pappret från kakan. Låt den kallna.

Fyllningen: Rör smör och florsocker poröst o tillsätt vaniljsocker. Rör ner äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den. Rulla in kakan i bakpappret o låt den ligga kallt en stund innan den ska skäras.

Går jättebra att frysa och ta fram och skära bitar när den är fryst. Tinar fort.

Rulltårta gör man på samma sätt men uteslut kakao i smeten o bred på sylt istället för smörkräm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar